Guerlain´ilt – armastusega

21/05/2018

Guerlaini kaubamärk saab 190 aastaseks! Parfüümimaja asutamisest alates on Prantsusmaast ja kogu maailmast üle käinud revolutsioonid ja sõjad, majandused on kokku kukkunud ja taas tõusnud, sündinud ja kadunud on paljud põlvkonnad ning kümneid kordi on muutunud moed, maitsed, valikuvõimalused ja tarbimisharjumused. Kogu maailm on tundmatuseni muutunud, aga inimesed lõhnastavad end endiselt Guerlaini parfüümidega. Enamgi veel: iga uus Guerlaini parfüüm on omamoodi ülemaailmne kultuurisündmus.

 

 

Elas kord keemiadoktor Pierre Francois Pascal Guerlain, kes huvitus kõikidest uutest avastustest ja leiutistest, mis teaduse ja tehnika ajal tehti. Kuid tõeliselt südamelähedane oli tema jaoks tol ajal alles lapsekingades käiv ilu- ja parfüümeeriamaailm.

 

 

Oli aasta 1828 ja Guerlain avas Pariisis Rue de Rivolil parfümeeriatoodete kaupluse, edestaedes selle sammuga oma aja vajadusi. Ta tõi intiimseks peetud iluteema oma pudelite ja purgikestega buduaarihämarustest välja päevavalguse kätte, muutis selle kaubandusharuks ning lõi luksuslikke tooteid, mille järgi tekkis pidev ja suur nõudlus.

 

 

Geniaalse kunstnikuna unistas Guerlain ennekuulmatutest asjadest: luua eriline parfüüm ainult ühe õhtu jaoks, igale daamile isiklik lõhn, igale tellijale oma parfüüm, mis mõjuks kui kunstiteos ja erutaks kõiki meeli.

Esimene samm Guerlaini Parfüümimaja suurvallutuste teel oli 1853. aastal keisrinna Eugenié ebatavalise ilu ja elegantsi auks loodud odekolomm Impériale, mida müüakse tänini algses, mesilastega (mesilased olid Bonaparte´ide sümbol) kaunistatud pudelis. Guerlain nimetati Tema  Majasteedi Ametlikuks Parfümööriks ja ta lõi veel terve rea keiserlikke lõhnu.

 

 

Õukondlik positsioon tõmbas Guerlainile kogu Euroopa kroonitud peade tähelepanu ja imelisi parfüüme hakkasid ihaldama kõik kuningakojad. Tänapäeval ütleksime, et Guerlain tungis rahvusvahelisele turule.

Lõhnameister Pierre Francois Pascal suri kogu Euroopas tunnustatud isikuna 1864 aastal ja Parfüümimaja juhtimist jätkasid tema pojad, kes olid õnnekombel pärinud oma isa ande.

1889 aastal nägi ilmavalgust Jicky – revolutsioon parfümeerias, millest loetakse kaasaegse lõhnatööstuse sündi. Esimest korda parfümeeria ajaloos kasutati sünteetilisi õlisid, mis andsid originaalse ja kestva lõhna, esimest korda kasutati ka uudset tehnoloogiat, mis võimaldas stabiilset ja tugevat lõhnakontsentraati teha otse värsketest lilledest.

 

 

Uue sajandi alguses võttis Parfüümimaja juhtimise enda kätte järgmine põlvkond: Pierre vastutas müügi eest, Jacques jätkas lõhnade loomist. Uued parfüümid tabasid tundlikult ajastu atmosfääri ja hoidsid Guerlaini kaubamärki liidripositsioonil.

 

 

1906. aastal ilmus enneolematult leidlik Aprés l´Ondée, mis oli nagu tükike kujutavat kunsti: lõhnamaal päikesepaistest pärast suvevihma mõnes kaunis maanurgas.

 

 

Ajalukku on jäänud ka sensatsiooniline L´Heure Bleue, romantiline “sinine tund” – nii kutsusid prantsuse poeedid läbipaistvat vedelikku, mil kõik naised pidavat kauniks muutuma ning mis olla täiuslik ainult Pariisis. Sinine tund kehastas veel viimast hetke kaduva Belle Epoqueu´i ilu ja elurõõmu, mille hävitas Esimene Maailmasõda.

 

 

Enne sõda jõudis Guerlain veel avada tavatult luksusliku kaupluse Champs-Elysées´l (majanumber 68), mis praegu on võetud kultuurimälestisena kaitse alla.

 

 

Pärast sõda püüdis maailm kaotatud aega tagasi võita: kõike tehti palju – kirjandust, kunsti, muusikat ja pidusid. Moodi läks Orient. Jaapanist kujunes omamoodi unelmate maa, mida võimendasid Puccini ooper Madame Butterfly ja Claude Farrére´i romaan La Bataille. Romaan kirjeldab Inglise ohvitseri ja Jaapani admirali naise Mitsuko armastuse lugu ja andis kõneainet kogu elegantsele Pariisile. Guerlaini panus moodsasse jaapanihullusse oli 1919. aastal müügile ilmunud lõhn Mitsuko.

 

 

Tegelikult on kogu Guerlaini Parfüümimaja ajalugu üks lõputu, pea kahesaja aasta pikkune näide moes olemisest, sest sageli on just kõige kuumemad ajastuparfüümid muutunud ajatuks klassikaks ja elujõulised ning armastatud veel mitukõmmend aastat hiljem.

Nii juhtus näiteks orientaalse Shalimariga, mis on siinmail ilmselt tuntuim Guerlaini parfüüm. Arenevat oriendivaimustust toetas tehnika areng, mis kaotas riigipiirid: 20ndatel avastati Tutatenchamoni hauakamber, moodi läksid arheoloogia ja geograafia ning ajastu meeleolusid tabas Guerlain just Shalimariga, millest on saanud nn idamaiste lõhnade standart.

 

 

Shalimar sai inspiratsiooni India printsess Mumtaz Mahali loost, kelle mälestuseks tema armastav abikaasa laskis ehitada Taj Mahali, õhe Seitsmest maailmaimest. Shalimar oli ka esimene Euroopa parfüüm, mis vallutas USA – Guerlain jõudis üle Atlandi, et sinna jäädagi.

 

 

Paradoksaalse ajastu teist poolt kehastas romantiline Vol de Nuit – “Öine lend”. Aadlisiist lenduri ja kirjaniku Antoine de Saint-Exupéry ka eesti keeles ilmunud romaan jutustab sellest, kuidas lendur kaotab kontrolli lennuki üle ja kuidas naine teda tormis ootab.

 

 

Samasuguseid näiteid võib veelgi tuua: ajastulõhnade, mis on saanud klassikaks, hulka kuulub ka Nahéma, loodud 70ndate lõpul, pidades silmas naise kaksipidist – sensuaalset ja vaimset – olemust ning pühendatud Catherine Deneuve´ile.

 

 

90ndate ajastu sümboliks sai 1989. aastal loodud Guerlaini Samsara – sanskriti igavest ümberkehastumist tähistav ratas.

 

 

Juba 50ndate lõpul loodi ka Vetiver, pühendatud moodsale mehele, milles esmakordselt liideti erutavalt mehelikud tubaka-, naha-, ja samblalõhnad. 1965. aastal sünnib esimene idamaine lõhn meestele Habit Rouge.

 

 

Ka elurõõmu ning värsket ilu kiirgaval Champs-Elysées´l, mis on küll suhteliselt “noor” parfüüm, on samuti eeldused jääda veel kauaks lemmikparfüümide nimekirja. Pikemaks loeteluks ei jätkukski siinkohal ruumi, sest tänaseks on Guerlaini Parfüümimajas loodud asustamisest saadik ligi 1100 lõhnakompositsiooni.

 

 

Ajastul kui maailmas luuakse pidevalt tuhandeid parfüüme, suhtub Guerlaini Parfüümimaja lõhnaloomingusse endiselt kui kunsti. Jean Paul Guerlain: “Parfüüm pole lihtne lõhnasegu. See on kompositsioon, millest saab kunstiteos.”

 

 

Guerlainide suguvõsa on nimetatud poeetide suguvõsaks. Aegade jooksul kogunenud oskusteave on tõeline kapital, mis on suundunud põlvkonnalt põlvkonnale ja aina kasvanud.

 

 

Guerlaini loodud lõhnad on parfüümid, mille kohta on kohatu öelda “hea lõhn” ent ka siis, kui lisada veel “originaalne, meeldejääv, harmooniline, püsiv, isikupärane, puhas, tugev, erutav, liigutav, lummav…”, tuleb ikkagi sõnadest puudu. Guerlaini nimi on parfüümi sümbol.

 

Tekst:Tiina Voolaid